In deze artikelreeks bespreken we beter schrijven en hoe je ervoor zorgt dat je klanten aan hun scherm gekluisterd blijven terwijl ze je marketing verslinden. Heb je de vorige twee delen nog niet gezien? Lees ze hier: Hoe je een advertentie schrijft die je nieuwe klanten oplevert (deel 1) & Hoe je content schrijft die VERKOOPT.
Weet je wat verkoop echt verpest?
Saaiheid.
En het saaiste in de wereld is iets dat "onnodig gebabbel" heet.
Misschien ken je de term niet, maar zodra ik je een paar voorbeelden laat zien, zul je het overal gaan opmerken.
Hoe je onnodig gebabbel herkent en er een meedogenloos eind aan maakt
Kijk eens naar deze zin:
"De vergadering zal om vijf uur plaatsvinden en wat er besproken zal worden, is ‘de trieste staat van zakelijk schrijven.'"
Of deze:
“Ik neem contact met je op omdat we bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuw marketingsysteem gericht op het genereren van leads voor bedrijven in de thuisdienstensector.”
Of deze:
“Ik weet dat je het waarschijnlijk druk hebt en ik wil niet te veel van je tijd innemen omdat je agenda waarschijnlijk vol zit.”
Weet je wat ze gemeen hebben?
Ze zijn vol van ONNODIG GEBABBEL. Er zit zoveel passieve, zwakke, afgezwakte taal in.
Je zou door alle rommel en ruis heen moeten snijden. Proberen door de ruis heen te snijden met onnodig gebabbel is als proberen een boom om te hakken met een slap stuk spaghetti. Dat werkt niet.
We hebben een kettingzaag nodig.
Door de ruis heen snijden met actieve taal
Laten we deze vreselijke zinnen verbeteren.
"De vergadering zal om vijf uur plaatsvinden en wat er besproken zal worden, is ‘de trieste staat van zakelijk schrijven.'"
Saai en slap.
Hier is een actieve versie:
"Vergadering om vijf uur."
Zie je hoe dat veel directer is?
De volgende:
“Ik neem contact met je op omdat we bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuw marketingsysteem gericht op het genereren van leads voor bedrijven in de thuisdienstensector.”
Geeuw. Laten we dit verbeteren.
"We genereren leads voor bedrijven in de thuisdienstensector. Interesse? Neem contact op."
Kort, krachtig, bondig.
De laatste:
“Ik weet dat je het waarschijnlijk druk hebt en ik wil niet te veel van je tijd innemen omdat je agenda waarschijnlijk vol zit.”
Oké. Dit is makkelijk. Kijk:
“.”
Dat is alles. De hele zin doet niets! Waarom vertellen we iemand dat hij druk is en we het kort willen houden?
Alleen al door deze woorden te schrijven, verspillen we tijd. En dat is precies wat je niet wilt, toch?
Het einde van onnodig gebabbel
Laten we stoppen met passieve taal. Laten we stoppen met zo voorzichtig, zo terughoudend, zo zwak te zijn.
Schrijf alsof je deuren intrapt, hekken omverduwt en barricades bestormt.
Neem de leiding in je taalgebruik. Je zal zien hoe je verkoop en resultaten omhoog schieten.
Tot snel,
Tim
P.S. Wil je weten hoe ik onnodig gebabbel uit zou roeien en je prospects aan hun scherm gekluisterd hou?
Neem vandaag contact op met mijn bureau. Als we een goede match zijn, kijk ik persoonlijk naar jouw bedrijf en marketing. Ik bedenk een strategie over wat ik anders zou doen, en bespreek dit uitgebreid met je in een gesprek.
Geen kosten, geen verplichtingen.
Als je wilt samenwerken, leg ik precies uit hoe dat werkt; als je dat niet wilt, is dat ook prima. Geen harde verkoop, geen druk, geen vervelende verkooptechnieken.
Klinkt dat goed? Vul dan dit formulier in: Gratis marketing analyse