Hier is iets dat ik ontdekte na bijna 10 jaar in de marketing te hebben gezeten.
De meeste advertenties zijn waardeloos in het aantrekken van klanten.
Sommige advertenties zijn grappig. Sommige advertenties zijn filmisch (wat dat ook mag betekenen). Sommige advertenties zijn gedenkwaardig.
Maar als ze geen klanten opleveren... wat maakt het dan uit?
In dit artikel laat ik je zien hoe je een advertentie schrijft die klanten aantrekt, leads genereert en producten verkoopt.
Laten we beginnen:
Wat je niet moet doen bij het schrijven van advertenties
Laten we beginnen met een basisprincipe.
Als ik je iets zou willen laten kopen, het maakt niet uit wat, zou ik dan:
Verkleden als een clown om je eerst aan het lachen te maken?
Een schattig dier, zoals een puppy of een kitten, meenemen om te helpen bij de verkoop?
Luid dreunende muziek afspelen en epische visuele effecten en cinematografie gebruiken?
Extreem vaag en onduidelijk zijn over wat ik je probeer te laten kopen?
Als je op al het bovenstaande NEE hebt geantwoord, zijn we goed op weg.
Want dat is precies wat je niet zou doen om iemand iets te laten kopen.
De eerste stap om een winnende advertentie te schrijven
Dus wat doen we in plaats daarvan?
We beschouwen onze advertentie als een verkoper. Of verkoopster. Wat jij wilt. Maar in mijn voorbeeld ga ik verkoper gebruiken.
Laten we zeggen dat we een goede prospect voor jouw product of dienst spotten en we besluiten een verkoper te sturen... wat zou je willen dat hij zegt? Wat zou hij vragen? Welke argumenten zou hij gebruiken om de prospect tot actie over te laten gaan?
Laten we dit eens proberen met een voorbeeld en zeggen dat we chiropractische zorg verkopen.
Het eerste wat we doen is een simpele vraag stellen: 'Wie is een goede klant hiervoor?'
We besluiten dat 'iemand met rugpijn' een goede prospect is.
Nu sturen we onze hypothetische verkoper naar deze hypothetische prospect. Wat zegt hij?
Wat dacht je van...
…<tromgeroffel>...
“Hallo, doet je rug pijn?”
Het verslaan van het witte pagina probleem wanneer je winnende advertenties schrijft
Wanneer je begint met schrijven, is het altijd ontmoedigend om geconfronteerd te worden met die lege pagina. Een leeg vel papier dat je recht in het gezicht aanstaart en je uitdaagt om het met iets nuttigs te vullen.
Daarom houden we het simpel. We beginnen gewoon met hen te vragen of ze een goede klant voor onze dienst zijn. Hier een paar voorbeelden:
“Ben je een ondernemer en wil je meer klanten aantrekken?”
“Doet je rug pijn?” “Wil je wat gewicht verliezen in de komende weken?”
“Wil je je golfswing verbeteren?”
“Wil je op een eenvoudige en moeiteloze manier vrouwen aantrekken?”
We beginnen simpel omdat simpel werkt. Het gaat direct naar de kern van de zaak. Wat precies is wat we proberen te doen.
Je probeert door de rommel heen te snijden en de ruis van alle andere adverteerders te overtreffen. Dus we nemen een directe benadering. Recht op het doel af.
Dit is een geweldige start voor je winnende advertentie. In deel 2 gaan we hierop voortbouwen en onze advertentie verder uitwerken.
Tot snel,
Tim