Als eerste: Als je het artikel over Waarom massamarketing niet werkt voor kleine bedrijven nog niet hebt gelezen, wil je daar waarschijnlijk mee beginnen. Het is de moeite waard, geloof me.
Het beste dat je kunt doen om jouw marketing een gigantisch succes te maken is het volgende: maak een RSO.
Een Rock Solid Offer.
Hier is hoe:
De dodelijkste fout bij het maken van een aanbod
Stel dat we een marketingbureau runnen en we moeten met een goed aanbod komen om klanten aan te trekken.
De meeste ondernemers zouden met iets komen als:
‘Bel ons vandaag voor uitstekende klantenservice en concurrerende prijzen’
of
‘We zijn al 15 jaar in bedrijf en we zijn experts op ons vakgebied’
of
‘Wij regelen je advertenties en hebben dit al gedaan voor 100+ andere klanten’
Kijk om je heen en je ziet dit soort marketing OVERAL.
Het grote probleem hiermee is:
Het is S-A-A-I.
Algemeen. Valt niet op. Maakt geen indruk op je potentiële klant. Komt niet eens binnen als jouw ideale klant koppen scant.
Hoe ik dat weet?
Omdat de concurrent precies hetzelfde kan zeggen.
Het eerste element van je RSO
Als ik mensen vertel dat ‘saai zijn’ een groot marketingprobleem is, beginnen ze meestal te denken aan manieren om hun aanbod te laten opvallen.
Lichtshows, knipperende lichten, luchthoorn geluiden, confetti, en misschien ook een vlammenwerper erbij voor de zekerheid.
Dat is niet wat ik bedoel.
Olie verversen is voor mij heel saai. Maar als mijn auto aangeeft dat het bijna tijd is om olie te verversen? Dan komt het plotseling bovenaan mijn lijstje te staan.
Ik begin te zoeken naar olieverversingen en wat zie ik?
‘Olie verversen is belangrijk en goed voor de motor’ ‘Olie verversen voor €150. Maak een afspraak’ ‘Bescherm je motor, ververs vandaag nog je olie’
Al die dingen zijn niet genoeg. Omdat ze niet in MIJN wereld stappen. De wereld van jouw klant.
En weet je wat mijn voornaamste vraag is over dat olieverversen?
“Hoelang gaat dit duren?”
Dus als je het voor mij interessant wilt maken, kom je met iets als:
‘Boek je oliewissel online. Klaar in in 15 minuten’
Dat is een goed begin voor een aanbod. Het is nog geen RSO, maar we maken in ieder geval voortgang.
Je lost ‘het saaiprobleem’ niet op door extravagant te zijn.
Je lost ‘het saaiprobleem’ op door na te denken over je klant, in zijn wereld te stappen, en het gesprek aan te gaan dat in zijn hoofd speelt.
Dat is slechts één element. Een geweldige RSO heeft meestal drie elementen, dus we hebben er nog twee te gaan.
Die bespreken we in het volgende artikel.
Tot snel,
Tim
P.S. Wil je ondertussen een sterk voorbeeld van een RSO zien?
Neem vandaag contact op met mijn bureau. Als we een goede match zijn, kijk ik persoonlijk naar jouw bedrijf en marketing, bedenk een strategie van wat ik anders zou doen en bespreek dat uitgebreid met je in een gesprek. Geen kosten, geen verplichting. Als je wilt samenwerken, leg ik je precies uit hoe dat werkt, en als je niet wilt samenwerken, is dat ook prima. Geen harde verkoop, geen druk en geen vervelende verkooptechnieken.
Klinkt goed? Vul dan dit formulier in: Gratis marketing analyse