Als je op zoek bent naar een manier om je advertenties effectiever te maken, meer aandacht te trekken en daarmee meer klanten te krijgen… Dan is dit artikel voor jou.
Ik herinner me de eerste keer dat ik een advertentie schreef. Ik haatte elke seconde ervan.
Starend naar die lege pagina realiseerde ik me dat ik geen idee had wat ik aan het doen was. Hoe langer ik zat, hoe stommer ik me voelde.
Waarom de meeste advertenties niet werken
Dus ik ging op onderzoek om het ‘geheime recept’ te vinden.
Sommige zeiden dat ik een schattige baby of een puppy in de advertentie moest gebruiken.
Andere zeiden weer dat dat niet professioneel is.
Sommige bronnen zeiden dat ik mijn boodschap steeds moest herhalen. Andere zeiden dat herhaling mensen irriteert en zorgt dat ze NIET kopen.
Met de deadline in zicht nam ik de kortere weg. Ik keek naar de advertenties van onze concurrenten en deed ongeveer hetzelfde. Alsof je huiswerk van je klasgenoot overschrijft en het een beetje verandert zodat het niet precies hetzelfde is.
Ik liet het aan mijn werkgever zien, hij zei dat het goed was dus we lanceerden de advertentie.
Een paar dagen gingen voorbij en ik hoorde niks over resultaten. Toen ik de moed had verzameld om te vragen of er resultaten waren, keek mijn werkgever me verbaasd aan.
“ehhm.. wat bedoel je met ‘resultaten’?”
“De resultaten van de advertentie die we hebben geplaatst. Hebben we al iets verkocht? Hebben er meer mensen gebeld?” Vroeg ik.
Mijn werkgever lachte, leunde achterover in zijn stoel en zei:
“Neee, Tim. Zo werken advertenties niet! Deze advertentie was voor naamsbekendheid. Top of mind bekendheid. Het draait allemaal om branding, dat weet je toch?”
Ik deed alsof ik het snapte en zei: “Natuurlijk, ik begrijp het!”.
Dat was een leugen. Ik begreep helemaal niet hoe die dingen ons iets opleveren.
En nu, bijna 10 jaar later, zal ik je een geheimpje vertellen: Ik loog tegen mijn werkgever. Maar hij loog ook tegen mij.
Want hij had ook geen idee waar hij het over had.