Één simpele stap om goed presterende advertenties te schrijven

Één simpele stap om goed presterende advertenties te schrijven

Als je op zoek bent naar een manier om je advertenties effectiever te maken, meer aandacht te trekken en daarmee meer klanten te krijgen… Dan is dit artikel voor jou.

Ik herinner me de eerste keer dat ik een advertentie schreef. Ik haatte elke seconde ervan.

Starend naar die lege pagina realiseerde ik me dat ik geen idee had wat ik aan het doen was. Hoe langer ik zat, hoe stommer ik me voelde.

 

Waarom de meeste advertenties niet werken

Dus ik ging op onderzoek om het ‘geheime recept’ te vinden.

Sommige zeiden dat ik een schattige baby of een puppy in de advertentie moest gebruiken.

Andere zeiden weer dat dat niet professioneel is.

Sommige bronnen zeiden dat ik mijn boodschap steeds moest herhalen. Andere zeiden dat herhaling mensen irriteert en zorgt dat ze NIET kopen.

Met de deadline in zicht nam ik de kortere weg. Ik keek naar de advertenties van onze concurrenten en deed ongeveer hetzelfde. Alsof je huiswerk van je klasgenoot overschrijft en het een beetje verandert zodat het niet precies hetzelfde is.

Ik liet het aan mijn werkgever zien, hij zei dat het goed was dus we lanceerden de advertentie.

Een paar dagen gingen voorbij en ik hoorde niks over resultaten. Toen ik de moed had verzameld om te vragen of er resultaten waren, keek mijn werkgever me verbaasd aan.

“ehhm.. wat bedoel je met ‘resultaten’?”

“De resultaten van de advertentie die we hebben geplaatst. Hebben we al iets verkocht? Hebben er meer mensen gebeld?” Vroeg ik.

Mijn werkgever lachte, leunde achterover in zijn stoel en zei:
Neee, Tim. Zo werken advertenties niet! Deze advertentie was voor naamsbekendheid. Top of mind bekendheid. Het draait allemaal om branding, dat weet je toch?

Ik deed alsof ik het snapte en zei: “Natuurlijk, ik begrijp het!”.

Dat was een leugen. Ik begreep helemaal niet hoe die dingen ons iets opleveren.
En nu, bijna 10 jaar later, zal ik je een geheimpje vertellen: Ik loog tegen mijn werkgever. Maar hij loog ook tegen mij.

Want hij had ook geen idee waar hij het over had.

 

Je marketing verbeteren

Als we er geld aan uitgeven, meten we het resultaat.

Het maakt niet uit of het gaat om apparaten, lunch of een leverancier - we zorgen dat we krijgen waarvoor we betalen, toch?

Toen ik mijn eerste bedrijf begon en een marketeer inhuurde was het precies hetzelfde verhaal. In plaats van resultaten kreeg ik woordensalade. 

Nou, deze advertentie is voor naamsbekendheid.
We richten ons op top of mind awareness in onze markt.
Deze campagne is om onze branding en merkpositionering te versterken.

Dit wordt meestal op een licht neerbuigende toon gezegd, zodat je je dom voelt omdat je de vraag stelt.

Hier is de pijnlijke waarheid:

De meeste bedrijven gooien minimaal de helft van hun marketingbudget weg. Sommige veel meer.

En dat zat me gewoon niet lekker.

 

Hoe ik stopte met geld weggooien.. En hoe jij dat ook kan doen

Ik besloot dit tot op de bodem uit te zoeken en dit keer echt het geheim van goede marketing te achterhalen. 

Het goede nieuws? Ik heb een formule gevonden.

Het slechte nieuws? Het kostte jaren van uitzoeken, puzzelen, testen en heel wat vallen en opstaan voordat ik erachter kwam wat werkte.

Als ik alle elementen van de formule zou uitschrijven dan zouden we hier weken zitten,
dus laat me je een van de beste ezelsbruggetjes geven.

Misschien ken je de wet van Pearson.

“Wat gemeten wordt, verbetert.”

Wil je direct je advertentie resultaten enorm verbeteren?

Maak ze meetbaar door een reactiemechanisme toe te voegen. Een oproep tot actie in elke ad die de lezer vraagt om iets te doen.

En dan volg je die actie als een havik.

Nu kan je meten, testen en uitzoeken wat werkt en wat niet werkt.
Een van de eerste dingen die ik doe als ik met een klant ga werken, is deze eenvoudige regel toepassen:

“Elke advertentie die we plaatsen moet meetbaar zijn, geen uitzonderingen”

Geen marketingjargon meer maar meetbare, tastbare, solide resultaten!

Er zijn veel manieren om dit te doen en het is haalbaar voor ieder bedrijf, ook voor dat van jou. Als je wilt weten hoe we dit in jouw bedrijf zouden doen, neem dan contact met ons op:

Terug naar blog

Gratis Marketing Consult! Maak een Afspraak: